ELSYKKEL FRA ELECTRA

 

Sykkelpikene er norges største forhandler av Electra. Det fine med å velge en sykkel fra Electra er at du blir fornøyd og vi blir fornøyd. Alle blir fornøyd.

 

Electra er et amerikansk sykkelmerke, etablert for ca 20 år siden. Electra eies av amerikanske TREK, som er en av verdens største sykkelprodusenter. Electra er på mange måter TREK sitt "lifestyle" merke i et ellers stort sortiment med alt fra landeveissykler til terrengsykler.

Electra er spesielt kjent for sin personlig stil og komfortable sittestilling. Rammens utforming er så godt egnet for oppreist og ergonomisk riktig sittestilling at den er patentert. Rammens utforming i kombinasjon med mye justeringsmulighet for høyde og vinkel på både sete og styre gjør syklene spesielt egnet for alle. Personer helt ned til 150 cm har syklet helt fint på Electra elsykkel. Syklene er laget for å brukes. Rammen er av aluminium, lakken tåler å bli ripete og delene kommer fra kjente produsenter. Det er rett og slett helårssykler. Service og reparasjon kan utføres hos oss eller alle vanlige sykkelverksteder.

 

Tester av elsykler

Electric Bike Review er en god side med mye informasjon om mange elsykler: electricbikereview.com

Vi har hentet ut video for modellene Townie Commute, Townie og Loft.

 

Townie Commute GO

Les testen her: electricbikereview.com/electra/townie-commute-go-8i/

 

 

Townie GO

Les testen her: electricbikereview.com/electra/townie-go/

 

 

Loft GO

Les testen her: electricbikereview.com/electra/loft-go-8i/

 

 

 

Elsyklene er utstyrt med veldig gode løsninger. Motor og batteri fra Bosch er kanskje et naturlig valg da Bosch er helt fremst i utviklingen. Bremser og gir fra anerkjente Shimano. Til sammen utgjør det en elsykkel som absolutt tåler å brukes hele året. Dette er billig elsykkel sammenlignet mot andre med samme spec. Dette er MYE elsykkel for pengene. I displayet som sitter på styret har du full kontroll. Her er det få knapper og tydelige beskjeder. Du finner blant annet gjenværende rekkevidde, fart, klokke, kjørelys av/på, motor-modus og mer …

 

Rekkevidde er vanskelig å si noe om. Det er ikke et konkret tall. Det kommer an på terreng, vekt, motvind, temperatur, osv ... Skal man likevel driste seg til å si noe kan det være maks 120 km og minst 40 km på full lading. En lading tar 3,5 time til hundre prosent og 1,5 time til femti prosent. På hjemmesiden til Bosch er det mulig å beregne rekkevidde ut fra dine kriterier. Se her: bosch-ebike.com/en/service/range-cockpit

Batteriet lades som en mobiltelefon. Det kan lades lite eller mye. Ofte eller sjeldent. Det kan lades mens batteriet er påmontert sykkelen eller det kan tas av og lades inne. Når batteriet er påmontert er det alltid låst fast med samme nøkkel som i rammelåsen (ta vare på ID-brikken som følger med nøklene. Da kan du selv bestille nøkler fra denne siden: www.orderkey.eu).

 

Det er to ulike motorer. Modellene som heter Townie har Bosch Performance Line og modellene som heter Loft har Bosch Active Line. Bosch Performance Line er kraftigere, men ikke kvalitetsmessig bedre. Begge er gode. Bosch Active line er litt rimeligere. Når du sykler velger du mellom 8 gir og 5 modus. Modusene er: off, eco, touring, sport og turbo. I modus «off» brukes sykkelen som en vanlig sykkel uten motor. I «eco» avlaster motoren det som er av ekstra vekt på en elsykkel (pluss litt til). I «turbo» for du opp til 275 % ekstra sammenlignet med vanlig sykkel uten motor. Tabellen under viser forskjellen. For normal bysykling vil du ikke merke så  mye forskjell. En aktiv sykelist, med bagasje, variert terreng eller bratte bakker vil sette pris på det som er ekstra i Performance Line motoren.

 

Bosch

Performance Line

Active Line

Pedalassistanse i ulike modus

TURBO: 260 %

TURBO: 225 %

SPORT: 170 %

SPORT: 150 %

TOUR: 110 %

TOUR: 100 %

ECO: 50 %

ECO: 40 %

Maks moment (Nm) 

TURBO: 50

TURBO: 48

SPORT: 50

SPORT: 45

TOUR: 45

TOUR: 40

ECO: 40

ECO: 35

Maks pedalomdreininger med motor (rpm)

TURBO: 120

TURBO: 100

SPORT: 120

SPORT: 100

TOUR: 120

TOUR: 100

ECO: 120

ECO: 90

 

Alle leveres med 400 Wh batteri som standard. Det er mulig å kjøpe ekstra batteri i størrelsene 300, 400 eller 500 Wh. Hos Sykkelpikene er det mulig å oppgradere til til 500 Wh batteri mot innbytte av standard batteriet. Du betaler kun for mellomlegget. Kontakt oss for bestilling. Tabellen under viser forskjellen mellom batteriene. Alle har like dimensjoner og passer overens uavhengig av modell.

 

Bosch

500 Wh batteri

400 Wh batteri

300 Wh batteri

Volt

36 V

36 V

36 V

Kapasitet

13.4 Ah

11 Ah

8.2 Ah

Energi innhold

500 Wh

400 Wh

300 Wh

Vekt

2.6 kg

2.5 kg

2.0 kg

Størrelse (mm)

325 x 92 x 90

325 x 92 x 90

325 x 92 x 82

 

 

Så hva er egentlig forskjellen mellom elsyklene til Electra?

Det er i hovedsak tre ulike modeller. Townie GO, Townie Commute GO og Loft GO.

 

Townie GO og Townie Commute GO er ganske like. Townie GO har rett styre, mens Townie Commute GO har buet styre. Townie GO har 26" hjul, mens Townie Commute GO har 28" hjul.Townie GO har «roller brake», mens Townie Commute GO har skivebrems. Sistnevnte har også frontbrett og bagasjebrett spesielt egnet for å frakte.

 

Loft GO ser annerledes ut. Innsteget er rettere og slankere i forhold til Townie serien. Styret, hjul, bremser og frontbrett er likt som på Townie Commute GO. Det vil si at styret kommer imot, det er skivebrems, samt frontbrett og bagasjebrett spesielt egnet for å frakte.

 

Det er også forskjell i motor. Alle har likt batteri og alle kan bytte til større eller mindre batteri. Loft GO har Bosch Active Line motor, mens Townie-serien har Bosch Performance Line motor som er noe kraftigere - ikke bedre, bare kraftigere. 

 

Felles for alle er ekstremt god komfort og behov for lite vedlikehold. Ved å ta på og sitte på sykkelen forstår man raskt at det er en god sykkel. Den sitter naturlig mot kroppen og du føler at det er riktig. For mange er det en helt ny sykkelopplevelse. Vi får bare gode tilbakemeldinger fra de som prøvesykler i våre butikker. Vi er så sikre på komforten at vi utfordrer alle til å ta en skikkelig god prøvetur når de først besøker oss i butikken (til og med opp den bratteste bakken de finner). Oppreist og avslappet sittestilling og mulighet til å sette foten i bakken ved stopp er HELT brilliant. Styret som kommer imot gjør at skuldrene kommer nærmere kroppen og kroppsvekten flyttes fra skuldre til rygg og ned til sete. Dette er bare noen av fordelene. Vi er HELT sikre på at du blir fornøyd med komforten på en Electra elsykkel.

 

Townie Commute GO

Prøv å legg merke til hvordan styret kommer imot på en annen måte enn bilde under ... se så fornøyd Anita er med det :-) Legg også merke til hvordan foten kommer i bakken ved stans, uten å måtte gå av sete. Sykkelen har også frontbrett og skivebrems. Ellers er dimensjoner helt likt. (Kaffekoppen og koppholderen er mulig å kjøpe som ekstrautstyr).

 

 

Townie GO

Åpen løsning - uten frontbrett. Styret er nesten helt rett... men du får fremdeles komfortabel og oppreist sittestilling. Litt annerledes bremser. Ellers helt likt.

 

 

Loft GO

Prøv å legg merke til forskjellen i innsteget. De to øverste har en tykk stang med svai. Denne er rett, med to tynne stenger. Styret kommer godt imot på samme måten som det øverste bilde. Skivebrems.

 

 

Praktisk hverdagssykkel

Alle modellene kan rigges med masse utstyr. Det er ikke lenge siden vi fikk besøk ev en småbarnsmor i Oslo som skulle ha ALT. Det var barnesete bak, kasse foran, sykkelveske, ekstra kraftig lås, koppholder med termokopp + +. Det viktigste for henne var at sykkelen skulle være fult utrustet for praktisk hverdagssykling med barn og bagasje.

 

Frontbrett er veldig praktisk. De som leveres uten kan få det ettermontert. Frontbrettet kan være tomt og klar til bruk, eller påmonteres kasse. De som rigger sykkelen for transport tenker gjerne at det som veier mye plasseres bak, og det som skal være lett tilgjegelig plasseres foran. Da blir det mindre vekt på forhjulet og styringen blir enklere. Laststrikker holder tingene på plass.

 

Det finnes kasser, kurver og vesker til enhver. Noen er store, noen er lave og noen kan tas av på sekunder.

Personlig liker jeg en ganske lav kasse på foran. Selv om frontbrett fint klarer 9 kg epler, så er det ikke sikkert jeg ønsker så mye vekt på forhjulet. Det blir for vinglete. Jeg bruker et frontbrett slik som på bilde under. Her samler jeg de viktigste tingene. I tillegg kan denne kurven hektes av og på med et enkelt grep - av og på i løpet av sekunder.

På bagasjebrettet har jeg stort sett en veske. Vesken som vises på bilde bruker jeg til og fra jobb. Her er det plass til pc og alle de små tingene. Til trening har jeg egen veske med ett stort rom. Bagasjebrettet er veldig allsidig i forhold til transport, og du får bedre balanse på sykkelen ved å plassere det her. 

 

Uansett om du skal sykle kort eller langt så tar en Elctra elsykkel deg dit du skal. Brosteiner eller grus.

Kontakt oss for tips og råd for best mulig utnyttelse av din sykkel.

 

 

 

 

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.