Electra Townie Path Go! 5i Elsykkel

2020 mod, Bosch, 5 gir, ST, Rosewood

Varenr: 111033
34 990,-
Velg Variant her:
Velg Variant her:
Ikke på lager (30 dager forventet leveringstid)
  • 0Intern
  • 0Nettbutikk
  • 0Sykkelpikene Bergen
  • 0Sykkelpikene Oslo Bogstadveien
  • 0Sykkelpikene Oslo Eventyrbrua
  • 0Sykkelpikene Oslo Grünerløkka
  • 0Sykkelpikene Stavanger
  • 0Sykkelpikene Trondheim
Delbetaling velges i kassen
Månedsbeløp Antall måneder Eff. rente Totalt Kostnad Delbetaling forutsetter inngåelse av kredittavtale med Santander med kredittkort etter en kredittvurdering.
BeskrivelseTilbehør Produktanmeldelse
Beskrivelse

Nyhet! Ny og oppgradert modell med egenskaper fra den populære Townie-serien. Electra Path Go er ett steg opp fra resten. Det finnes alltid ett steg opp, og det er nettopp det Electra har gjort med utviklingen av denne. Denne modellen leveres med det helt nye Nexus 5i giret fra Shimano. Les mer om Nexus 5i lenger ned i beskrivelsen.

 

Path Go er laget for aktive syklister som ønsker komfort og gode løsninger. Sykkelen er ekstremt stabil - du kjenner at den er bygget for å gi deg den gode følelsen. Og i kjent stil leverer Electra sykkelen HELT komplett. Ingenting er tatt vekk for å selge det som ekstrautstyr. Du vil blant annet legge merke til at følgende er inkludert:

 

  • Solid bagasjebrett med mulighet for sykkelveske, kurv eller barnesete. Bagasjebrettet har integrert MIK, som er en løsning for hurtigkobling av tilbehør som for eksempel veske og kurv. Les mer om MIK her.
  • Skjermer over hjul og kjede i samme farge som rammen.
  • Lys foran og bak som får strøm fra batteriet til motoren. Det betyr at du alltid lys når du trenger.
  • Rammelås med lik nøkkel som til batterilåsen.
  • Solid støtte.
  • Pedaler.
  • Komfortabelt gelesete, som ikke trekker vann.
  • Ergonomisk holker (håndtak).
  • Flat Fot Technology (patentert rammedesign for komfortabel sittestilling).
  • Ramme i aluminium.
  • 27,5" dekk med punkteringsbeskyttelse. 
  • Bosch 500 Watt batteri (integrert i rammen).
  • Bosch Performance Line motor med 65 Nm dreiemoment. Enhver bratt bakke blir lett!

 

Garanti

Sykkelpikene leverer sykkelen med smilegaranti :-) Bosch gir 5 års garanti på sine deler. Sykkelpikene gir 3 år gratis service (les mer om gratis servic her). Norges lover gir full reklamasjonsrett (når du kjøper fra norsk butikk, som for eksempel Sykkelpikene). Sykkelpikene er en av Europas største forhandlere av Electra og kjøper utelukkende direkte fra Electra sin egen fabrikk. Sykkelpikene sine ansatte er Bosch-sertifiserte.

 

Riktig sittestilling

Electra bryr seg som at du sitter komfortabelt. Det kjennetegner Electra og det er et omdømme de tar seriøst. Sittestillingen er oppreist og ergonomisk riktig. Du får blikket frem, noe som er helt perfekt i travle gater. Sete er behagelig og vanntett (produsert av Selle Royal, som anses for å være en av verdens beste på nettopp sykkelseter). Electra sin patenterte ramme er så godt egnet for komfort og universell størrelse at den passer så og si alle. Rammen er utformet slik at du får strekt benet helt ut, samtidig som foten rekker ned til bakken ved stans. Det gir deg god kontroll, samtidig som sikkerhet og ergonomi ivaretas på best mulig måte. Electra kaller utformingen "Flat Foot Technology", og er altså patentert. Løsningen finnes bare på Electra sine egne sykler. Når du sitter på sykler med "Flat Foot Technology" så flyttes vekten av overkropp vekk fra skuldre og håndledd og over til ryggen og videre ned i sete. Du slipper i tillegg vond nakke som kjennetegner sykler med fremoverlent sittestilling hvor du ser ned i asfalten i stedet for fremover.

 

Brukervennlighet slik du forventer

Path Go er enkel i bruk. Alt er gjort klart for å unngå overraskelser. Det eneste du blir overrasket over er hvor deilig den er å sykle på. Electra eies av verdens største sykkelprodusent (Trek). De har dermed tilgang på det som er nødvendig for å designe og produsere gode sykler. For å oppsummere litt kort vil du fort legge merke til og bli glad i følgende egenskaper:

 

  • Bosch sitt motorsystem er både kraftig og enkelt i bruk. Motoren starter og stopper helt sømløst. På billige elsykler blir man «kastet» litt frem når motoren starter. Det skjer ikke her. De bratteste bakker blir en lek. Rekkeviddeangst kan du glemme, siden Path Go leveres med Bosch 500 Watt batteri. Under optimale forhold kan du sykle over 10 mil på én lading.
  • Du kan lade gjennom åpningen i rammen eller ta batteriet ut og lade inne. Det velger du selv. For å gjøre det ekstra enkelt er ladeåpningen plassert på oversiden av rammen, slik at du slipper å gå ned på kne for å treffe riktig med pluggen.
  • Batteriet er låst fast når det står på sykkelen. Den er låst fast med samme nøkkel som tilhører rammelåsen. Til din fordel er nøkkelen laget i et materiale som ikke knekker (ABUS Plus).
  • Du har alltid med deg lys, siden de fastmonterte lysene fra Supernova (foran og bak) henter strøm fra batteriet til motoren.
  • Koble til smarttelefonen din og fest den på mobilholderen. Last ned appen for å få masse gøy informasjon eller for å bruke den til navigasjon.
  • Det er fint med en sterk motor, men du skal også ned igjen. Path Go er utstyrt med hydraulisk skivebrems. Det gir god bremsekraft i alle situasjoner.
  • Sete som ikke blir vått. Gelésete fra Selle Royal trekker ikke vann.
  • Solide dekk med punkteringsbeskyttelse. (Det går helt fint å bytte til vinterdekk).
  • Det er kun brukt deler som enhver sykkelmekaniker kjenner igjen. Det gir deg frihet til å besøke hvem som helst for å få utført service eller reparasjoner.
  • MIK-feste på bagasjebrettet gjør at du kan «klikke» på og av doble sykkelvesker og sykkelkurver uten ekstra fester. Les mer om MIK her.
  • Støtta er plassert akkurat langt nok bak til at du kan trille sykkelen baklengs uten at pedalene treffer. Du kan med andre ordre trille sykkelen baklengs inn i boden. Det er kanskje ikke noe du har tenkt så mye på tidligere, men jeg lover deg at det er superpraktisk. Støtta er solid og holder sykkelen stødig på plass.

 

Shimano Nexus 5i

Selv om Shimano og Bosch er konkurrenter på elsykkelsystemer, har de likevel gått sammen om å lage et splitter nytt girsystem laget spesielt for elsykkel. Shimano er verdens største produsent av sykkelkomponenter. Slik som gir, drivverk, elsykkelmotor og lignende. Shimano og Bosch er markedsledere på sine områder. Det er de to som konkurrerer om å være best på elsykkelsystemer. Det er nettopp derfor det er så bra at de gikk sammen i utviklingen av det nye girsystemet Nexus 5i. Det er hentet kompetanse og erfaringer fra begge hold.

 

Nexus 5i er et innvendig girsystem som sitter i navet (akslingen) på bakhjulet. Det er godt beskyttet og trenger lite vedlikehold. Elsykler har mer kraft i overføringen og utsetter dermed drivverket for høyere belastning. Det er årsaken til utviklingen av Nexus 5i. Det er et robust gir, som er laget for elsykkel. Antall gir og forholdet mellom lavt og tungt gir er ivaretatt på beste måte. I 1-gir er det lett å sykle i bratte bakker og i 5-gir kan du uten problemer holde en snitthastighet på over 25 km/t.

 

Motor og batteri

Bosch er best på elsykkel. Det er de fleste enige om. De er markedsleder på rekkevidde, motorkraft, brukervennlighet, holdbarhet og kundeservice. Det finnes produsenter som er gode på sine områder, men dersom man ser på hele livsløpet, er det ingen tvil om at Bosch kommer best ut. For nordmenn er det for eksempel helt klart en fordel at sykkelen kan brukes hele året.

 

Path Go har den nyeste Performance Line motoren fra Bosch. Det er den kraftigste motoren for denne typen sykkel. Den er kraftig, men omtrent helt lydløs. Som alle elsykler i Norge slutter den å hjelpe ved 25 km/t. Du kan sykle fortere, men når du passerer 25 km/t må du fortsette å tråkke for egen maskin. Motoren er plassert på kranken (mellom pedalene). Det er den anbefalte plasseringen for best utnyttelse av kraftoverføring og ikke minst for å samle vekt midt på og så lavt som mulig på sykkelen.

 

Batteriet er gjemt inni rammen. Bak dekselet der det står «townie». På andre siden er det et nøkkelhull for å låse ut batteriet dersom du for eksempel ønsker å lade inne. Som tidligere nevnt er Path Go ett steg opp. Path Go leveres med 500 Watt batteri i stedet for 400 Watt som er normalt. Det betyr at du får bedre rekkevidde. Det har ikke noe å bety for motorkraften. Bare bedre rekkevidde. Batteriene til Bosch er veldige gode. Du har blant annet vesentlig bedre restkapasitet etter noen år, sammenlignet med billige elsykler. De er helt vanntette og tåler fint å bli mistet i bakken. Lading foregår på samme måte som mobiltelefoner. Du kan lade mye eller lite. Ofte eller sjeldent. Det har ikke noe å bety for batteriets holdbarhet. Det tar ca 2 timer å lade til 50 % og 4,5 time til 100 %. Ønsker du nytt batter kan du kjøpe det hos oss eller hos hvem som helst. Du kan være sikker på å få tak i deler til din Bosch elsykkel. Hvis du sykler langt og ønsker en reserveløsning for å ikke gå tom for strøm, kan du kjøpe to ladere i stedet for to batteri. Da kan du ha en lader hjemme og den andre på jobb. Det koster mye mindre enn å kjøpe to batterier.

 

Sykkelen har vanlige gir i tillegg til valg av motormodus. Girene er som på en vanlig sykkel. Du velger gir og modus frittstående. For eksempel 1.gir og turbo i veldige bratte bakker. Det er fem modus: off, eco, touring, sport og turbo. I off er motoren avslått. Da fungerer elsykkelen som en vanlig sykkel. I eco har du minst motorkraft, men lengst rekkevidde. I touring og sport for du henholdsvis mer kraft og kortere rekkevidde. I turbo har du mest kraft og kortest rekkevidde. I tillegg responderer motoren raskere i turbo. Den er mer følsom for dine bevegelser, starter raskere og gir mer kraft enn i sport. Mange sykler i Turbo hele tiden. Det er helt ok. Men det kan være lurt å veksle mellom modusene som er tilgjengelig. Du for blant annet bedre rekkevidde hvis du er flink til å velge modus som dekker behovet der og da. Personlig bruker jeg sjeldent eco. I de tilfellene jeg bruker eco er jeg for eksempel i en travle gater med mange folk. Når motoren er i eco så oppfører den seg litt «treg». Det er gjort med vilje for å gjøre turen gjennom travle gater kontrollert for deg som fører. Når jeg sykler langt, veksler jeg ofte mellom touring og sport. Turbo brukes når jeg for eksempel skal opp en bratt bakke med mye last.

 

På styret finner du display og kontroll. Det er her du velger motormodus, slår på lys og får informasjon om hastighet, batterikapasitet og lignende. Path Go har Bosch sin nyeste SmartphoneHub. Det er en mobilholder med integrert skjerm. Du velger selv om du ønsker å bruke det innebygde displayet eller smarttelefonen din som display. Med din mobiltelefon som display får du mange muligheter med apen COBI.bike fra Bosch. Du får blant annet; navigasjon, treningsdata, hastighet, distanse, klokke, batterikapasitet, mulighet for å lade mobilen og mye mer. Det er også mulig å høre på musikk eller lydbok samtidig som appen kjører.

 

Det er dessverre ikke mulig å si noe om rekkevidden. Mange spør oss om det, men det er for mange variabler som spiller inn i beregningen. Det kommer for eksempel an på lufttemperatur, valg av motormodus, om du sykler i bakker eller på flat mark, hvor mye last/vekt som er på sykkelen og så videre. Det som vertfall er helt sikkert er at Bosch er markedsleder på rekkevidde. Ifølge Bosch kan du med gode kjøreforhold forvente en rekkevidde på 136 km i eco og 74 km i sport. Målingen er gjort med variert sykling i 20 km/t og 80 kg vekt og batteriet var nytt.

 

Electra som sykkelprodusent

Electra er et amerikansk sykkelmerke, etablert i 1994. Electra eies av amerikanske TREK, som er en av verdens største sykkelprodusenter. Med fabrikk i Tyskland har de god kontroll på hele prosessen. Electra er på mange måter TREK sitt "lifestyle" merke i et ellers stort sortiment med alt fra landeveissykler til mountain bike. Electra er spesielt kjent for sin personlige stil og komfortable sittestilling. Rammens utforming er så godt egnet for ergonomisk riktig sittestilling at den er patentert. Rammens utforming i kombinasjon med mye justeringsmulighet for høyde og vinkel på både sete og styre gjør at syklene passer så og si alle. Både lave og høye personer. Syklene er laget for å brukes. Rammen er av aluminium, lakken tåler å bli ripete og delene kommer fra kjente produsenter. Det er rett og slett helårssykler. Service og reparasjon kan utføres hos alle vanlige sykkelverksteder. Sykkelpikene er størst på Electra. Vi kjøper alt direkte fra Electra. Vi har dermed tilgang til alt ved behov.

 

Montering

Electra elsykler som leveres til Sykkelpikene ankommer 99 % ferdig montert. Det er verd å legge merke til siden enkelte utenlandske nettbutikker leverer i liten eske med mye montering. Elsyklene monteres i Tyskland før de videresendes til Norge. Dersom du bestiller med hjemlevering, vil du med et minimum av praktisk erfaring klargjøre sykkelen på under 30 minutter. Vi bruker 10-15 minutter. Det er ikke behov for spesialverktøy. Bestiller du for levering i butikk så får du den ferdig montert med mindre du ønsker noe annet.

 

Teknisk

Det er 10 gir av typen Shimano Deore. For å skifte gir trykker du med tommel eller pekefinger på girsjalteren. På samme måte som på vanlige sykler. Rammen er av aluminium, som gjør at sykkelen bare veien 25 kg. Felgene er 27,5" (ny bransjestandard) med Schwalbe Super Moto-X dekk (27,5" x 2.40". 27,5". Det er ganske tykke dekk, noe som er med på å gi en utrolig balansert og komfortable sykkel. Hydrauliske skivebrems gir deg god bremsekraft i alle situasjoner.

 

Spesifikasjoner

 

  • Motor: Bosch Performance Line, 250 Watt, 65 Nm.
  • Batteri: Bosch PowerTube, 500 Watt, 36 V, 13,4 Ah.
  • Display: Bosch SmartphoneHub.
  • Lader: Bosch 4 A.
  • Gir: 5 gir, Shimano Nexus 5i.
  • Farge: Rosewood. Det vil si en varm rød matt farge. Som en lett rødvin, men matt i fagen. Svarte dekk, holker og sete. Sølvgrått bagasjebrett som matcher andre detaljer på sykkelen. En superfin farge, som Sykkelpikene valgte for Electra (vi er litt stolt over det).
  • Ramme: 6061-T6, aluminium, Flat Foot Technology.
  • Lys: LED lys foran og bak. Frontlys: Supernova V521S. Bak: Supernova E3.
  • Gaffel: Alloy, rett, konisk.
  • Headset: 1 1/8", stål, gjenget, halvintegrert.
  • Bremser: Shimano hydraulisk skivebrems.
  • Felg: Alloy, 27,5" x 32h.
  • Nav forhjul: Alloy, low-flange, 6-bolt disc, 32h.
  • Navn bakhjul: Shimano Nexus inter-5E 5-speed internal. Center lock disc. 32h.
  • Dekk: Schwalbe Super Moto-X 27,5" x 2.40", reflex, punkteringsbeskyttelse med Kevlar.
  • Kranksett: FSA, alloy, 170 mm, Bosch type, 40t FSA chainring.
  • Giring: Shimano Nuxus 5, twist.
  • Kassett: Shimano 30t.
  • Kjede: KMC Z1EHX.
  • Sadel: Selle Royal Electra gel comfort med støtdempende elastomer.
  • Setepinne: Alloy, 27,2 mm x 400 med mikrojustering.
  • Styre: Alloy, 25,9 mm.
  • Stem: Alloy, 25,4 mm quill, 80 mm forlengelse.
  • Holker (håndtak): Electra Townie custom ergo kraton.
  • Vekt: 25 kg

 

Tilbehør
Produktanmeldelse
Logg inn for å skrive anmeldelse...
Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.