SIKKERHET PÅ TRANSPORTSYKKEL

Transportsykler er på tidspunktet klassifisert som en ordinær sykkel. Lover og reguleringer er altså helt likt som en vanlig tohjuls tråsykkel. Det er få bestemmelser rundt sykkel og sikkerhet. De som ønsker å lese seg opp på hva som må gjøres og hva de har å forholde seg til, må nesten se seg om etter andres erfaringer (eller finn linker til relevant lovverk i bunnen av denne siden). Personlig syns jeg det er ok. Jeg mener at sykkel skal være en rimelig og tilgjengelig måte for miljøvennlig og sunn transport i nærområdet. Med flere reguleringer følger (antageligvis) også enda flere reguleringer. Det vil utvilsomt øke prisen på kjøp og vedlikehold. Sykkel bør være en mulighet for alle. Ikke bare for dem med god økonomi.


Det finnes heldigvis sunn fornuft hos de fleste. La oss benytte den. Jeg skal nå gå gjennom noen av mine personlige meninger.


Før du begynner med transportsykkel, må du som syklist akseptere at det ER en viss risiko. Den kan aldri reduseres til 0. Og dersom du planlegger å sykle med barn, så må du akseptere at risikoen øker betraktelig. Det er ingen andre enn deg selv som er ansvarlig for bruken. Når risikoen er akseptert, så må du prøve å finne måter å gjennomføre turen på med minst mulig risiko. Det er ingen andre enn deg selv som kan gjøre dette, men oppsøk gjerne råd fra erfarne syklister.

 

Se vårt sortiment på elektriske Yuba transportsykler og Yuba transportsykler uten motor

 

 

SUNN FORNUFT

Det er lagt opp til at du selv må vurdere hva som er tilstrekkelig sikring på sykkel.


I loven står det blant annet at «kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende».


Hvis vi legger til grunn at du har kjøpt en transportsykkel der fabrikantens bestemmelse dekker dine behov, så har jeg følgende anbefalinger til sikring.


Sikring av barn:

  • Små barn (opptil 6 år eller 22 kg) bør sitte i barnesete. Kjøp et barnesete som passer på bagasjebrettet. Ikke lag en alternativ løsning. Ta den tiden som behøves for å sikre at barnesete er skikkelig festet. Jeg har møtt kunder som har mistet barnesete i fart. Begge ganger var sete på plass, men ikke sikret godt nok. Sjekk at både sete, feste og bagasjebrett er sikret.

  • Bruk hjelm på deg selv og alle passasjerene. Alltid.

  • Snakk med barna før turen starter. Det er spesielt viktig de første gangene. Gi tydelig beskjed om hvordan du ønsker at de oppfører seg når de sitter på sykkelen. Fortell om viktigheten av å sitte stille og ikke veive med armer og ben. Jeg er helt sikker på at du lykkes bedre som sjåfør dersom du setter av 40 sekunder til denne samtalen. Dere må trene på å bli flinke sammen. Krakilske unger på sykkel er ikke en god ide.

  • Gi barna noe å støtte seg mot. For eksempel fothviler (pegs) og håndtak (stoker stem). Med dette kan ungene holde balansen enklere. Det blir både enklere og tryggere for deg å sykle, siden balansen blir bedre.

 

Generell sikkerhet på transportsykkel:

  • Sjekk bremseklossene jevnlig. Det ligger litt i sakens natur at transportsykler sliter ut bremseklosser fortere enn vanlige sykler (siden de veier mer og lastes med mer vekt). Dersom du må bytte bremseklosser ofte, kan du høre med forhandleren om det er mulig å oppgradere bremseskiver og bremseklosser til et bedre alternativ.

  • REDUSER FARTEN. Det er ikke lurt å sykle fort når sykkelen er lastet. Spesielt ikke med barn. Og vertfall ikke hvis du er nybegynner. Ro ned tempoet og du har gjort mye for å redusere risikoen. Antageligvis det beste tiltaket du kan gjøre.

  • Øv på å svinge og bremse. Det er først og fremst viktig å vite hvordan sykkelen reagerer i en brå bevegelse. Øv på dette under kontrollerte forhold. Kanskje med en voksen som passasjer.

  • Bli flink på å bremse. De fleste er redd for å bruke forbremsen. For å bli god til å bremse må det trenes og trenes. Det skal i de fleste tilfeller bremses mer med forbrems enn bakbrems. Det er rett og slett fysikken som avgjør. Når du bremser forskyves vekten i fartens retning. Det er spesielt viktig å trene på to ting; nødbrems/bråbrems og brems samtidig med sving. Når du bremser i sving, vil fysikken alltid prøve å rette opp sykkelen. Noe som resulterer i at du velter i motsatt retnin. Øv, øv, øv og øv på å bremse under kontrollerte forhold. Les gjerne om teori for motorsykkel. Sykkel blir på mange måter det samme.

  • Sjekk sykkelens bestanddeler ofte. Slik som at alle skruer er stramme, at det ikke er rust på bærende konstruksjon, at bremsene fungerer med full kraft og at dekkene har god spordybde og riktig lufttrykk.

  • Ikke last mer enn det sykkelens svakeste punkt tåler.

  • Personer som bruker transportsykkel er ofte praktiske og effektive personer. Og det hender vel at telefonen ringer, mens du sykler? La den ringe. For all del - la den ringe! Jeg tør påstå at du garantert kommer til å kludre det til hvis du prøver å fiske telefonen opp fra lomma. Risikoen skyter til værs. La den ligge, eller kjøp en mobilholder til å sette på styret.

  • Gjør så godt du kan med å oppbevare sykkelen innendørs når det er dårlig vær og vinter. Vedlikehold ved behov. Spør gjerne forhandleren og tips til godt vedlikehold. En godt ivaretatt og godt vedlikeholdt sykkel er som regel også en trygg sykkel.

  • Fest det du tar med. Det hender rett som det er at vi får inn sykler der noe har falt av i fart og kommet inn i hjulet. Kjøp en lastestrikk, jekkestroppe eller lastenett. Tenk praktisk. Det er jo derfor du har transportsykkel :-)

 

ULIKE TYPER TRANSPORSYKLER

Det finnes i hovedsak to typer transportsykkel. De som har lasten bak og de som har den foran. Det finnes et tredje alternativ med tilhenger. Transportsykkel og tilhenger er for ordens skyld også mulig. Personlig har vurderer jeg sikkerhet på de to ulike typene slik:

 

Transportsykkel lasten bak:

Lasten er bak, som på en vanlig sykkel. Ofte kalles de longtail eller midtail. Det som i hovedsak skiller de fra ordinære sykler er at bagasjebrettet er mye lengre. Denne typen transportsykkel er det nærmeste du kommer vanlig sykkel med god plass og god lastekapasitet. Opplevelsen av å bruke og måten de brukes på er omtrent lik vanlige sykler. I forhold til stabilitet, teknisk integritet og tillatt lastevekt er det stor forskjell på om sykkelen har påmontert bagasjebrett som er skrudd fast eller om det er en del av hele rammen  og sveiset fast.

 

Transportsykler med lasten foran:
Lasten er foran, altså for du god oversikt og kan prate hvis du sykler med unger. Personer med god balanse og generell god erfaring med sykkel absorberer fysikken i hvordan slike sykler oppfører seg raskt. For nybegynnere tar det litt tid før man føler seg helt komfortabel. For de fleste er det ikke noe problem, men det er en ny opplevelse, siden forhjulet svinger såpass langt frem fra styret. I forhold til sikkerhet i trafikken er det spesielt én ting som jeg er redd for … nemlig at ungene er først ut i krysset. Dette er først og fremst noe jeg bekymrer meg for i travle gater med biltrafikk. Transportsykler med kasse foran er ofte lengre enn andre. Det gjør igjen at du ofte blir nødt til å sykle i veien, siden det blir vanskelig å svinge rundt hjørnet på et fotgjengergangefelt. Unnamanøver kan også være en ekstra utfordring for uerfarne brukere. Spesielt gjelder det frontlastere med to forhjul.

 

RUTINE

Etabler din egen rutine for daglig, ukentlig, månedlig og halvårlig tilstandskontroll. Her er noen tips til sjekkpunkt for å sette deg i gang med din egen liste.

 

Daglig kontroll:

  • Har bremsen full bremsekraft.

  • Er det synlige skader.

  • Er det noen løse deler.

  • Oppfører sykkelen seg normalt.

 

Ukentlig kontroll:

  • Er det riktig lufttrykk i dekkene.

 

Månedlig kontroll

  • Fungerer kjede og skifting av gir som normalt.

  • Er drivverk oljet/smurt.

  • Er det tilstrekkelig bremsebelegg på bremseklossene.

  • Sjekk spesielt at følgende deler er stramme

    • Pedaler.

    • Hjulbolt/mutter.

    • Styre.

    • Sete.

    • Bagasjebrett.

    • Skjermer.

    • Ekstrautstyr.

 

Halvårlig kontroll

  • Sjekk at alle skruer, muttere og bolter er stramme.

  • Er spordybden i dekkene ok.

  • Sjekk om kjede og/eller kassett må byttes.

 

PENGER

Alle ønsker mest for minst mulig. Penger setter naturligvis en begrensning på hva som er mulig i forhold til utstyr og tekniske spesifikasjoner, som igjen kan påvirker sikkerheten. Dyre komponenter er ikke alltid dyre bare på grunn av at det er et kjent merke. Merkevarer representeres i de fleste tilfeller av en stor og seriøs bedrift. Disse har et omdømme og et juridisk ansvar å forholde seg til. Produktene er antageligvis testet grundig med både teoretisk og praktisk tilnærming. Slike testprogrammer er dyre og får naturligvis noe å bety for utsalgsprisen. Produkter og deler med bedre prestasjoner koster mer – det skulle vel bare mangle. Jeg anbefaler deg å tenke gjennom følgende og deretter besøke en forhandlere som kan hjelpe deg videre:

  • Tenk gjennom hvordan du ønsker å bruke sykkelen og hva den skal brukes til.

  • Se for deg hvor du sykler. Det er for eksempel ganske stor forskjell i behovet for gode bremser ved å sykle i bratte bakker og på flat mark.  

  • Hvilket utstyr behøver du for å dekke behovet.

  • Surf på nettet og se på ulike muligheter for transportsykkel. Det finnes mange.

 

LOVEN

I korte trekk stiller loven følgende krav til sykkel. Etter min mening er det temmelig rart at hjelm fremdeles ikke er påbudt.

  • Sykkelen skal være bygd, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at den tåler de påkjenninger som den vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde unødig fare eller ulempe. (Her har altså både produsent og syklist et felles ansvar).

  • Sykkelen skal ha minst to separate bremser, som er slik at bremsingen kan kontrolleres og sykkelen kunne stanses på sikker, effektiv og hurtig måte. Den ene bremsen skal virke på forhjulet og den andre på bakhjulet. Bremsene skal gjøre det mulig å stanse på en sikker, effektiv og hurtig måte.

  • Sykkelen skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks.

  • Sykkel som brukes i mørket, skal ha lykt som gir gult eller hvitt lys foran. Det skal være lykt som gir rødt lys bak. Lyktene skal være festet til sykkelen.

  • Sykkelen skal ha ringeklokke. Andre varselapparat er forbudt.

  • Utdrag fra forskrift om bruk av kjøretøy:

    • kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.


Linker til mer info om lov og regulering: