ER ELSYKKEL BARE FOR LATE PERSONER?

 

Elsykler fortsetter å vokse i popularitet. For mange er det faktisk den foretrukne måten for transport i nærområdet. Det er billigere enn å kjøre bil, enkelt å bruke og du kommer helt frem til dit du skal. Bekymringen for det strevsomme, som ofte er et mentalt hinder med vanlige sykler er historie. Elsykkel kan på mange måter sammenlignes med vanlig sykkel. På samme tid er det noe helt annet. Vi skal nå gå gjennom noen av de vanligste misforståelsene.

 

På bilde ser du Electra Townie Go i fargen Fig

 

1. ELSYKKEL ER BARE FOR DE LATE
Noen har utfordringer med bevegelse. Og noen har rett og slett ikke kapasitet til å bruke vanlig sykkel. For dem kan elsykkel utgjøre hele årsaken til at de har kommet tilbake på sykkel. For de fleste andre som kjøper elsykkel er det en praktisk årsak som ligger til grunn. Det passer ikke alltid å komme sliten frem dit man skal. Og de fleste trener ellers i hverdagen – på treningssenter eller på kveldsturer. Undersøkelser viser at de som har elsykkel bruker den oftere og på lengre turer sammenlignet med når de hadde vanlig sykkel. At flere bruker sykkel er bra for alle, og ikke latskap.


Elsykler kan brukes på gang- og sykkelvei. Men de har en lovmessig begrensning som gjør at føreren må tråkke for å aktivere motoren. Det vil si at motoren bare hjelper mens du tråkker. En slags 50/50 løsning, der du og motoren jobber sammen. Alle gode elsykler har mulighet til å justere hvor mye hjelp du får, eller om du ønsker å ha motoren helt avslått. I avslått tilstand fungerer det som en vanlig sykkel (bare litt tyngre). Det betyr at du selv velger om du ønsker en superlett, vanlig eller tung tur. Nyere undersøkelser viser at den helsemessige gevinsten ved å bruke elsykkel og tråsykkel er helt lik. Du trener ikke kondisjon med elsykkel, men kroppen blir satt i bevegelse og hvis alternativet var å sitte stille, så er det vertfall en betydelig forbedring.

 

2. ELSYKKEL ER IKKE MILJØVENNLIG
De er det. Kanskje ikke sammenlignet med å gå, men mot transportmidler som drives av fossilt brennstoff. Det er vel ikke nødvendig å forklare noe videre omkring dette, vel?

 

3. LÅS ER LÅS
Det stjeles MANGE elsykler. Hele tiden og hvor som helst. Gjerne en som er låst fast til sykkelparkering i en travel handlegate. Også hjemme i boden eller i bakgården. Erfarne tyver klipper over låsen så fort at det ser ut som de låser den opp. Med en god lås klarer ikke tyven å klippe over. Selv ikke med stor boltesaks. Tyven går simpelthen videre til neste elsykkel. En god lås koster mindre enn egenandelen hos forsikringsselskapet. Vi anbefaler absolutt å kjøpe sykkellås med ABUS sikkerhetsklasse 11 eller høyere - selv om de anser risikoen som lav. Det stjeles MANGE elsykler. Hele tiden og hvor som helst.


Det finnes forskjellige gode låser. Variantene er tilgjengelig slik at du kan velge en som passer til ditt bruk. Blant de vanligste typene finner vi kjettinglås, foldelås og bøylelås. Sikkerheten avgjøres av teknikk og materialkvalitet. Tykt stål er bra, men ikke alltid avgjørende. En tykk lås med dårlig materialkvalitet kan klippes over - lett som ingenting.

 

4. DET ER IKKE LOV Å BRUKE ELSYKKEL I OMRÅDER MED FOTGJENGERE
Med vanlig elsykkel har du like muligheter som med vanlig sykkel. De behøver ikke å registreres og du behøver ikke å ha forhåndskunnskaper for å bruke en.


Det er viktig å ikke sammenligne eple og pære. Det finnes ulike typer elsykkel. De som selges som «elsykkel» i vanlige butikker er klassifisert som vanlig sykkel og kan brukes på samme måte som du er vant med. Du kan med andre ord sykle gjennom gater og på fotgjengergangefelt. Du kan ta den med på toget og parkere midt i sentrum.


Vanlige elsykler har blant annet en begrensning på effekt og hastighet, som gjør at de klassifiseres på linje med tråsykler. Maks hastighet med hjelp fra motoren er begrenset til 25 km/t. Når du passerer 25 km/t, må du tråkke videre for egen kraft. Det finnes elsykler som lovlig kan sykles i opptil 45 km/t. Disse ser ut som andre elsykler, men de må registreres hos vegvesenet for å bli registrert med skilt. Så finnes det ulovlige elsykler. De snakker vi ikke noe mer om. Du er antageligvis fullstendig klar over det hvis du kjøper en slik. Seriøse sykkelbutikker tar ikke borti slike sykler med ildtang.

 

5. ELSYKKEL HAR KORT REKKEVIDDE
Ja, jo, nei. Hva skal vi si. Det er for så vidt sant at teknologien har utviklet seg raskt. Eldre modeller har vesentlig kortere rekkevidde. Det gjelder spesielt billige elsykler. Batteriet på elsykler har de samme utfordringene som på andre dingser. Mobilen din mister også kapasitet etter en stund. Batterier til elsykler kommer i ulike kvaliteter. Det ville være rart om et billig batteri var like bra som et dyrt. Etter vår erfaring er det ikke slik heller. Materialkvalitet og teknologi er forskjellig hos produsentene. Batterier fra for eksempel Bosch har god rekkevidde og holdbarhet.


Rekkevidden avgjøres også i stor grad av syklisten. Som tidligere nevnt er det vanlig på gode elsykler å kunne velge hvor mye motorkraft du ønsker. Brukes det maks kraft hele tiden = kortere rekkevidde. Er du flink til å velge tilstrekkelig motorkraft, så er du i stor grad med på å forbedre rekkevidden. Det er mange faktorer som avgjør rekkevidden. Det er så mange variabler at det er helt umulig å gi en praktisk fasit på spørsmålet. Kun en teoretisk tilnærming er mulig. Eksempler på faktorer som påvirker rekkevidden er lufttemperatur, terreng, lastevekt, lufttrykk i dekkene, motvind, batteristørrelse og motortype.


Tiltak du kan gjøre for å ivareta et godt batteri:

  • Oppbevar batteriet i romtemperatur når det er kaldt ute. Ta gjerne batteriet av og med inn helt fra 15 plussgrader.

  • Kjøp et trekk som beskytter batteriet mot kulde. Det finnes formsydde trekk, som passer til de vanligste batteriprodusentene.

  • Oppbevar batteriet i henhold til bruksanvisningen hvis det ikke er i bruk over en lengre periode.

  • Lad bare med produsentens egne ladere eller ladere med tilsvarende spesifikasjoner.

Det finnes batterier i flere størrelser/kapasiteter. Hvis du har rekkeviddeangst, så kan du vurdere å kjøpe ekstra batteri eller kanskje ekstra lader (en hjemme og en på jobb). Det tar kort tid å lade gode batterier. Ofte 3 til 4 timer til fulladet. Rekkevidde er for de fleste ikke en begrensning ved normalt bruk.

 

6. ELSYKLER TÅLER IKKE REGN
Noen gjør det, mens andre ikke. Det har i de fleste tilfeller en sammenheng med pris. Værbestandighet er av de store forskjellene mellom billige og kostbare elsykler. Sykkelpikene selger utelukkende elsykler som tåler helårsbruk. Enten det er regn eller snø. Anerkjente produsenter som for eksempel Bosch og Shimano tåler regn uten problemer. Vi anbefaler absolutt å kjøpe en værbestandig elsykkel, selv om du ikke har planer om å sykle i styrtregn.

 

7. ELSYKKEL ER VANSKELIG Å BRUKE
Det er et ordtak som sier «du glemmer aldri å sykle». Kan du sykle, så kan du også sykle elsykkel. Opplevelsen med en god elsykkel er riktig nok noe helt annet enn det motsatte. En billige elsykkel er som regel bråere når motoren starter og stopper. Etter vår mening er Bosch best på brukervennlighet og i opplevelsen av å ha kontroll. Med Bosch skjer det ingenting som du ikke forventer. Du har kontroll hele tiden. Motoren fra Bosch oppleves som en forlengelse av deg selv – du har plutselig fått en engel som dytter deg i ryggen.

 

8. ELSYKLER ER DYRE Å VEDLIKEHOLDE
En god elsykkel koster litt å kjøpe, men er ikke noe særlig dyr å vedlikeholde. Ordinær service er på samme måte og koster det samme som en vanlig sykkel. Gode motorer kan sykles i flere tusen kilometer før de må vedlikeholdes. Sammenlignet med servicekostander på bil er dette ingenting. Og har du en elsykkel med et anerkjent elsykkelsystem, så er det god tilgang på reservedeler hos oss og alle andre som reparerer sykler.  


Alle sykler liker å stå under tak. De bør være rene og pene og må få lov til å tørke. Hvis du tar godt vare på sykkelen din, så varer den også lenger. Du er selv med på å avgjøre kostnaden for vedlikehold. En av de vanligste problemene med elsykkel er for lite luft i dekkene og utslitte kjeder. Antageligvis på grunn av at syklisten ikke merker motstanden like godt.

 

9. DET ER JUKS Å BRUKE ELSYKKEL
For mange er elsykkel hele årsaken til at de har kommet tilbake på sykkel. For andre er det simpelthen snakk om å en enklere hverdag. Ikke legg dårlig samvittighet i det. Du jukser ikke når du bruker et miljøvennlig transportmiddel, sparer penger, sparer tid, har det gøy og får bedre helse. Det er ikke lov å kalle elsykkel for juks, med mindre man selv alltid bruker trappene i stedet for heis – uansett høyden på bygget.

 

10. IFØLGE LOVEN SKAL EN BILLIG ELSYKKEL VARE I MER ENN 5 ÅR.
Ja, det er riktig. Men vær klar over at forhold som værbestandighet, brukervennlighet, service og garantier ikke inngår i lovbestemmelsen. Sykkelen skal ifølge loven fungere i mer enn 5 år, men ikke under enhver omstendighet. Etter vår mening bør aktive syklister absolutt vurdere å kjøpe elsykkel med elsykkelsystem fra en anerkjent produsent. Det gir en merverdi i for eksempel garantier, brukervennlighet, værbestandighet og god tilgang på service og reservedeler.

 

11. ELSYKLER ER DYRE

Det kommer naturligvis an på. Men er du en aktiv syklist som erstatter bil med elsykkel, så tar det ikke lang tid før kostnaden er spart inn. Etter vår mening begynner gode elsykler på mellom 16 og 20 tusen kroner. For syklister med ordinære behov får man svært gode elsykler for godt under 30 tusen. Går man over det begynner det å bli spesialiserte sykler eller sykler tilpasset til aktive helårssyklister.

 

Og ikke glem helsegevinsten ved å sykle. Det har også en pris :-)