Hvordan bruke elsykkel

Vi skal ikke lære deg å sykle på nytt. Å sykle elsykkel er det samme som å sykle "vanlig" sykkel. Det er likevel et par ting som kan være lurt å tenke på. Det finnes mange ulike løsninger og produsenter av elsykkelsystemer. Det vi skriver om i denne artikkelen retter seg spesielt mot elsykler med system fra Bosch og Shimano. Mye kan likevel anvendes på elsykler generelt.

 

 

Hvordan utnytte motorkraften på elsykkel

Det er i hovedsak to måter å utnytte motorkraften på best mulig måte. Valg av riktig gir og riktig pådrag med egen kraft.


Motorkraften oppgis i dreiemoment eller Newtonmeter (Nm). To ord med samme betydning. Motorkraft på elsykkel er ikke en konstant faktor under alle forutsetninger. Hva som er motorens dreiemoment og det som faktisk overføres til hjulet avgjøres i størst grad av hvilket gir som brukes og antall tenner på tannhjulene. For best utnyttelse av motorkraften er det dermed avgjørende å velge riktig gir til forholdene det sykles i. I bratte bakker eller ved sterk motvind, må det velges lave gir. På samme måte som du gjør på sykkel uten motor. Riktig valg av gir gjør det lettere å sykle og medfører mindre slitasje på drivverket.


Det finnes også en måte å «lure» motoren til å gi maks effekt. Ved å ikke trampe så hardt på pedalen tildeler motoren mer kraft enn det som er nødvendig. Sensorene føler på hvor mye press du overfører til pedalen i form av egen kraft. Med det kalkulerer programvaren ut hva som er hensiktsmessig å yte. For å lure motoren må du rett og slett lære deg å føle på hva som er riktig balanse mellom egen kraft og hjelpen som kommer fra motoren.


I veldig bratte bakker eller i situasjoner mye vekt på sykkelen er det viktig å bygge opp høy frekvens på pedalene før bakken begynner. Gir ned til det laveste giret og tramp fort helt fra begynnelsen. Gjør så godt som mulig for å opprettholde frekvensen helt til topps.

 

Hvordan utnytte batterikapasiteten på elsykkel

Batterier på elsykkel oppfører seg på samme måte som alle andre batterier. Du vil blant annet oppleve at kapasiteten reduseres over tid og at de ikke trives i kulde. For best mulig utnyttelse av rekkevidde og levetid bør du:

 

  • Ha riktig lufttrykk i dekken. Lite luft i dekkene gir ekstra motstand, som igjen gjør at motoren må jobbe mer og som til slutt resulterer i kortere rekkevidde.

  • Velge riktig gir. Ved bruk av tunge gir må motoren jobbe unødvendig mye. Det gir kortere rekkevidde og mer slitasje på drivverket.

  • Smøre og vedlikeholde drivverket ved behov. Påføring av ny smøring bør utføres før drivverket «tørker ut».

  • Oppbevare batteriet i romtemperatur. Gjør det til en vane å ta batteriet av og med inn. Ikke fordi batteriet ikke tåler regn og dårlig vær, men fordi du ønsker å ta godt vare på det.

  • Bruk egnet trekk som beskytter batteriet mot direkte eksponering mot vind og minusgrader.

  • Lad batteriet i romtemperatur. Aldri lade i kulde. Bruk produsentens lader.

  • Les bruksanvisningen for bruk og langtidslagring.


Dersom batteriet har mistet mye kapasitet av naturlige årsaker, kan du vurdere å undersøke muligheten for restaurering hos en batteri-spesialist. Det kan være billigere enn å kjøpe nytt.

 

Hvordan bremse med elsykkel

Elsykler veier mer en vanlige sykler. I tillegg er det vanlig å oppnå høyere snitthastighet. Det er dermed et generelt behov for mer bremsing. Uansett om du har vanlig sykkel eller elsykkel, er bremsemetoden lik. Det skal alltid brukes mest kraft på forbremsen. Unntatt ved brems i sving, med fare for skrens på forhjulet. Det er ikke så enkelt å bruke forbremsen … jeg vet det. Hele kroppen stritter imot av frykt for å velte eller bli kastet over styret. For å bli en god syklist må det trenes og trenes og trenes på å bremse. Ta det forsiktig fra begynnelsen og bli komfortabel med bruken før du begynner å bruke forbremsen aktivt.


For elsykler er det spesielt nyttig å bruke begge bremsene riktig (siden det som regel bremses mer enn med vanlige sykler). Ved riktig bruk av bremsene tar det lenger tid mellom hver gang det må byttes bremseklosser. Når vi har sykler på service er det veldig vanlig at vi kun bytter bremseklosser på bakbremsen. Det er et vitne om at syklisten bruker bremsen feil. Noe som resulterer i en dårligere bremsing og behov for å bytte bremseklosser ofte.

 

Hvordan bytte gir med elsykkel

Det er vanlig blant elsyklister å påføre drivverket høyere belastning enn det som er nødvendig. Resultatet er kortere rekkevidde, mer motstand og høyere vedlikeholdskostnader. Elsykler er ikke beregnet for å gjøre hele jobben. Du og motoren må jobbe sammen. Hva som er riktig gir, må du erfare etter litt tid sammen med sykkelen. Riktig bruk av gir avgjøres av kandensen/frekvensen/omdreininger på pedalene. Altså hvor lett og fort du klarer å trampe rundt pedalene. Med elsykkel er det fort gjort å bruke for høyt gir, siden motoren gir god hjelp. Lær deg å kjenne elsykkelen og velg et gir som gjør at pedalene går lett opp hele bakken.


Elsykler er utstyrt med kjeder som tåler høyere belastning enn på «vanlige» sykler. Det er likevel lurt å redusere belastningen mest mulig, slik at levetiden på kjede er så lang som mulig. Nytt kjede koster fra 500 kr og oppover. Det er dermed ikke noe du ønsker å bytte ofte. Gjør følgende for å redusere belastningen:

 

  • Bytt gir før bakken begynner eller før det bratteste partiet i bakken begynner.

  • Bytt gir før du stanser dersom sykkelen har derailleur girsystem.

  • Sørg for å vedlikeholde og smøre drivverket ved behov. Juster giret dersom det slurer. 

  • Unngå unødvendig motstand. Slik som for høyt gir og lite luft i dekkene.

 

Hvordan vedlikeholde elsykkel

Elsykler vedlikeholdes mer eller mindre på samme måten som sykler uten el. Eneste forskjell er at du antageligvis ønsker å ta bedre vare på en dyr elsykkel. Listen under er på langt nær komplett. Det er mer en liste med overkommelige tiltak i hverdagen.

 

  • Alle sykler liker å stå under tak. La sykkelen får lov til å tørke jevnlig.

  • Smør drivverk før det blir tørt.

  • Ta av batteriet og oppbevar det inne. Ikke fordi det ikke tåler regn og dårlig vær, men fordi batterier ikke liker kulde.

  • Sjekk dekktrykk jevnlig.

  • Juster gir og bremser ved behov. Unnlater du dette kan det komme følgekonsekvenser som gjør at neste service koster mer. For eksempel at både bremseklosser og bremseskive må byttes siden det er bremset med «stål mot stål».

  • Skyll av salt og smuss så ofte som mulig dersom sykkelen utsettes for veisalt om vinteren. En ren og pen sykkel er ofte en godt vedlikeholdt sykkel.

  • Ta service minst en gang i året hos butikk/verksted.