Sykkelveien til Dragvoll er bratt, men setter tonen for dagen

 

Åsmund blir kanskje forbisyklet av eldre damer på el-sykkel på vei til universitetet, men den friske luften og treningsøkten er verdt det.

 

En fredag i mars har Åsmund Høeg planer om å bytte bremseklosser på sykkelen sin. Han har måttet bytte både dekk, slanger og bremseklosser flere ganger tidligere, men sier selv at sykkelen er veldig enkel å reparere. Sykkelen ble kjøpt brukt da Åsmund først flyttet til Trondheim for å studere for fire år siden, og det er den han helst velger når han skal komme seg fra Møllenberg, hvor han bor, til NTNU Dragvoll, hvor han studerer.

 

- Det er omtrent 150 høydemeter herfra til Dragvoll, men rekorden min er 18 minutter. Man kan kanskje regne at jeg bruker gjennomsnittlig 20 minutter opp, og 7 minutter ned igjen. Da bare ruller jeg i nedoverbakken, forteller hans mens han viser på kartet hvilken rute han velger, hvilke han ikke anbefaler, og påpeker at store deler av ruten hans har egen sykkelvei.

 

Turene til og fra universitetet priser han høyt, for de gir han både en god dose frisk luft, og ikke minst trening. Uten å kunne bevege så mye på seg merker han fort at energinivået blir lavere, og viljen til å aktivt velge å ta en treningsøkt kan fort synke. Det er kanskje derfor han godtar en sykkel som ikke alltid egner seg i Trondheims bratte terreng.

 

- Sykkelen min er en urban sykkel, og den har bare åtte gir. Det blir tungt i alle bakker og jeg må ofte stå og tråkke. Da er det ekstra rart å se eldre damer suse forbi deg på en el-sykkel mens du selv jobber for harde livet, sier han mens han ler og rister på hodet.

 

Sykkelen han snakker om er en blank, lyseblå sykkel med lett bøyd styre og brunt, smalt skinnsete. Skjermene er av metall, og de er han spesielt fornøyd med. Han låser den opp og trekker den ut fra en klynge med sykler for å vise den stolt frem før vi setter avgårde mot de nye bremseklossene. Det har begynt å snø, men Åsmund mener at det ikke er noe hinder for hans sykkel.

 

- Jeg har et ordentlig vinterdekk på bakhjulet, men ikke forhjulet. Det går fint fordi den er bakhjulsdrevet.

 

Likevel er det mange måter å holde motet oppe i alle bakkene på vei til skolen. Åsmund forteller at han alltid hører på radio, og da spesielt morgennyhetene, når han sykler til skolen. Denne turen til forhandleren er heldigvis ikke like bratt eller lang. Mens vi går forteller Åsmund om sykkelturer han liker å ta rundt omkring i nærområdet og sentrum, dersom han føler seg rastløs eller er nødt til å gjøre ærender i midtbyen.

 

- Det er sykkelveier nesten over alt i sentrumsnære områder. I går, for eksempel, skulle jeg handle litt for en kompis, og tok en sykkelrunde i samme slengen. Da syklet jeg fra Møllenberg, over Bakke Bru og bort til Øya. Derfra syklet jeg fra Øya over til Ila, og så til promenaden som går langs togskinnene og fjorden. Den kunne jeg følge helt bort til Brattøra, og så kunne jeg sykle over Bakke Bru igjen, og tilbake til Møllenberg. Det var sykkelvei hele veien, nesten helt flatt og en kjempefin tur, forteller Åsmund og peker i de ulike retningene.

 

Omsider er vi fremme ved butikken Åsmund pleier å kjøpe sykkelutstyr hos. Mens han parkerer sykkelen sin utenfor presiserer han en siste ting før går inn.

 

- Det finnes kanskje andre som sykler mer enn meg, men ikke alle har en så fin sykkel

 

(Sykkelen er en Electra Ticino)