Electra Townie Go! 8i Bosch Elsykkel

8 interne gir, 2018 mod, Rose Gold

Varenr: 547080
26 990,-
1 på lager
  • 0Nettbutikk
  • 0Sykkelpikene Bergen
  • 0Sykkelpikene Kristiansand
  • 0Sykkelpikene Oslo Ankerbrua
  • 0Sykkelpikene Oslo Bogstadveien
  • 0Sykkelpikene Oslo Grünerløkka
  • 1Sykkelpikene Stavanger
  • 0Sykkelpikene Trondheim
BeskrivelseTilbehørAlternativer
Beskrivelse

Sykkelpikene har et parti med kun 17 sykler på vei inn. Ankommer (sannsynligvis) månedsskiftet juni/juli.

 

Verdens fineste elsykkel? Townie GO har alltid vært den fine elsykkelen, og nå i Rose Gold. Vi er temmelig sikker på at det ikke finnes noen finere elsykkel enn dette!! Vi er forelsket.

 

Egenskapene ligger i navnet

Den heter Townie GO! En perfekt by-elsykkel spesielt laget for å være enkel i bruk. Townie GO fungerer utmerket i alle situasjoner. Den har mange egenskaper. Blant de viktigste egenskapene er det verd å legge merke til at den leveres med markedsledende elsykkel-teknologi fra Bosch, oppreist sittestilling, 8 interne gir og at den er laget for bruk hele året. Vi er sikker på at du blir fornøyd (våre kunder som prøvesykler i en av våre butikker er enig).

 

Kort oppsummert består sykkelen av: 8 gir av typen Shimano Nexus. Bremer foran og bak av typen Shimano Roller Brake. Ramme av aluminium. Motor og batteri fra Bosch. 26" hjul med Schwalbe Fat Frank dekk. Lys foran og bak. Ellers er den helt komplett ked skjermer, dobbel støtte og ligende. Levert 99 % ferdig montert på døra over hele landet.

 

 

Garanti

Sykkelpikene leverer sykkelen med smilegaranti :-) Bosch gir 2 år garanti på motor, elektrisk og batteri. Sykkelpikene gir 3 år gratis service (les mer...). Norges lover gir deg full reklamasjonsrett (når du kjøpes fra norsk butikk. For eksempel Sykkelpikene). Sykkelpikene er Norges største forhandler av Electra og kjøper utelukkende direkte fra produsent. Sykkelpikene sine ansatte er Bosch-sertifiserte. Det har seg slik at til og med sjåføren som kjører mellom våre butikker og leverer til våre kunder er Bosch-sertifisert. 

 

Riktig sittestilling

Electra har utviklet en ramme som er så godt egnet for allsidig bruk og ergonomisk riktig sittestilling at den er patentert. Utformingen er unik og finnes kun på sykler fra Electra. Resultatet er at rygg, nakke og skulde belastes mindre. Sittestillingen er oppreist og blikket er fremover. Sittestillingen er behagelig og ikke minst bedre fort trafikksikkerheten. Et annet resultat er at foten strekkes helt ut når du sykler, samtidig som den rekker ned til bakken ved stans uten å gå av sete. Det er veldig praktisk å slippe å måtte lene seg inntil lyktestolper i lyskryss. Setet er som på andre Electra sykler... stort og mykt. Ønsker du et annet sete er det naturligvis mulig å bytte. Sittestillingen kan justeres. Både sete og styre kan heves/senkes og tiltes for å passe akkurat deg.

 

Størrelse

Townie GO leveres i én størrelse. Electra eies av verdens største sykkelprodusent (Trek). Det sier seg kanskje selv, at når Electra bestemmer seg for å lage kun én rammestørrelse så er den laget for å passe så mange som mulig. Det er litt forskjell på dame og herresykkel. Vi liker egentlig ikke å kalle dem for damesykkel og herresykkel. Det er likevel slik at damesykler er litt lavere og litt kortere mellom sete og styre, sammenlignet med herresykler. Når et par skal bruke samme sykkel pleier det å ende med damesykkel. Det er flere årsaker til det, men en av dem er at det er veldig praktisk med lavt innsteg. Sykkelen passer altså for de fleste. For optimal sykkelposisjon anbefales sykkelen til personer som er ca 145 - 179 cm høye. Når setet er på det laveste er det ca 69 cm ned til pedalene. Samme mål på det høyeste er ca 90 cm.

 

Helt komplett

Sykkelen leveres med alt du trenger. Blant annet: bagasjebrett, lys foran og bak, rammelås, lakkerte skjermer i samme farge som sykkelen, kabler og wiere som er trekt innvendig gjennom rammen, lakkerte felger, dobbel støtte på midten, kjedekasse, Bosch motor, Bosch batteri, Bosch lader og Bosch display. Nøkkelen til rammelåsen brukes til både rammelåsen og låsen som sikrer batteriet. Delene og sykkelen er i sin helhet laget i værbestandig materiale.

 

Teknologi fra Bosch

Når du velger elsykkel med motor og batteri fra Bosch, så kan du være sikker på å få det beste. Det finnes ingen med vesentlig bedre ytelse. Bosch er for øyeblikket markedsleder. Det finnes et par produsenter som kan sammenlignes, men ingen er totalt sett bedre. Bosch har brukt mye tid på å lage et system som har optimal rekkevidde, topp driftssikkerhet og brukervennlighet slik du forventer.  

Motoren er av typen Bosch Performance Line. Den kraftigste motoren for allsidig bruk. Sykkelen leveres med 400 Wh batteri. Når du kjøper hos Sykkelpikene kan du kjøpe ekstra batteri i størrelsene 300, 400 og 500 Wh. Du kan også velge å bytte fra opprinnelig 400 Wh til 500 Wh og kun betale mellomlegg på 1700 kr.

Sykkelen har 8 gir. I kombinasjon med motorens 5 ulike modus blir selv den bratteste bakke som en lek. Du velger mellom modusene OFF, ECO, TOURING, SPORT og TURBO. Når motoren er slått av sykler du på vanlig måte. I eco sparer motoren mest mulig strøm for lengst rekkevidde. I turbo har du mest kraft og motoren opptrer mer reponsivt til dine bevegelser. Modusene har ingen betydning for hastighet - kun motorkraft.

Batteriet lades som en mobiltelefon. Laderen som følger med ser ut som en pc-lader. Batteriet lades på sykkelen eller tas av og ledes inne. Du kan lade mye eller lite. Ofte eller sjeldent. Ladetid er 1,5 timer til 50 % og 3,5 timer til 100 %.  Batteriene er av veldig god kvalitet og dermed relativt kostbare. Sammenlignet med billige batterier har du mange flere ladesykluser og mye bedre restkapasitet i batterier fra Bosch. Et elsykkelbatteri oppfører seg på samme måte som et vanlig batteri. På samme måte en en bil vil et elsykkelbatteri lade ut i kulde. På samme måte som en mobiltelefon vil et elsykkelbatteri få redusert kapasitet etter bruk. Merverdien ved å kjøpe elsykkel med Bosch er altså vesentlig bedre restkapasitet og værbestandighet.

Motoren betjenes fra displayet på styret. Det er enkelt og veldig oversiktlig. Du har god oversikt over alt. Det er fire knapper: motor på/av, lys foran og bak, resett knapp og meny knapp. Skjermen er todelt. Øverst ser du alltid hastighet, batterinivå og kjøremodus. Nederst kan du velge mellom klokke, maks oppnådd hastighet, gjennomsnittsfart, hvor lenge du har syklet, hvor lenge du kan sykle før lading og total distanse syklet. Displayet er enkelt å ta av.

 

Motoren er på kranken og batteriet på rammen rett over. Anbefalt plassering for best balanse og utnyttelse av energi.

 

Rekkevidde

Som tidligere nevnt er det ingen produsenter som er vesentlig bedre enn Bosch. Heller ikke når det gjelder rekkevidde. Det er helt umulig å stipulere rekkevidde. Det er mange faktorer som er med i regnestykket. Blant annet lufttemperatur, vekt, lufttrykk i dekkene, terreng og valg av motormodus. Hvis vi skal driste oss til å si noe som helst, må vi nesten stole på produsenten. Bosch sier selv at rekkevidden på et 400 Wh batteri er mellom 40 - 120 km.

 

Fargen

Kombinasjonen matcher bra. Dekken, sete og håndtakene er helt svarte. Fargen på ramme, felger og skjermer er i Rose Gold og matcher veldig bra med resten. Har du en Iphone i samme farge så vil den også matche :-)

 

Montering

Elsykler som leveres fra Sykkelpikene ankommer i stor eske, 99 % ferdig montert. Det er verd å legge merke til siden enkelte utenlandske forhandlere leverer i liten ekse med MYE montering. Ved kjøp i butikk leveres sykkelen helt ferdig montert. Når du bestiller i nettbutikken må du ferdigstille resten selv. Men ikke vær urolig - dette er veldig enkelt. Det er kun store deler igjen. Slik som sete og pedaler. Alt teknisk er ferdig. Dersom du står helt stille så hjelper vi deg over telefon. Med et minimum av praktisk erfaring klargjøres sykkelen på under 30 minutter. Vi bruker 10-15 minutter.

 

Electra som sykkelmerke

Electra er amerikansk, og har eksistert i en mannsalder. Electra er blant de største sykkelmerkene i USA og eies av verdens største sykkelprodusent (Trek). Elsykler som leveres til Sykkelpikene monteres  og leveres fra Tyskland. Electra er uten tvil en kvalitetsprodusent. 

 

Vintersykling

Det er helt i orden å bruke sykkelen hele året. Det er et par forberedelser som er anbefalt å gjennomføre før minusgradene setter inn. Vi anbefaler å besøke et sykkelverksted og informere dem om å klargjøre sykkelen for vintersykling:

  1. Bytte til vinterdekk/piggdekk. Sykkelen bruker vanlige vinterdekk. Du kan kjøpe hos oss eller et hvilket som helst annet sted.
  2. Olje og smøre drivverk. Samt olje og smøre utover vinteren.
  3. Stramme muttere og skruer. Snøen er humpete - for at sykkelen skal beholdes intakt må skurer og muttere være strammet godt.
  4. Smøre girwiere. På samme måte som alle andre wiere som er trekt i en strømpe vil det også danne seg kondens her. Når kondensen fryser blir vannet til is og "låser" girwieren. Resultatet er ikke ødeleggende, men du kan ikke gire før wieren er varmet opp igjen. Et sykkelverksted presser fett inn i strømpen for å forhindre dette.  

I tillegg er det et par andre forhåndsregler:

  1. Batteriet lagres innendørs når det ikke er i bruk.
  2. Bruk trekk som beskytter batteriet. Slik som denne.
  3. Vær flink med vedlikehold og tilsyn.
  4. Veisalt spyles av med sprederstråle på hageslangen. Vær oppmerksom på at sykkelen må tørke før den settes ut i minusgrader igjen. Hvis ikke kan vannet fryse og verste tilfelle ødelegge sykkelen.
  5. Sykkelen bør stå under tak, ideelt sett i en garasje, men i det minste få lov til å tørke en gang i blant. 
  6. Batteriet på elsykkel er som alle andre batterier ikke spesielt glad i mange minusgrader. Det samme gjelder mobiltelefoner, bilbatterier og alle andre elsykler. Når det er skikkelig kaldt (for eksempel -10 grader), så er det kanskje lurt å vurdere å la sykkelen så. 

 

Vedlikehold

I bruksanvisningen står det veldig mye nyttig informasjon. Sett deg inn i denne og du vil få all informasjon du trenger. Loft GO er utstyrt med gir og bremsesystem som trenger spesielt lite vedlikehold. Girjustering er så enkelt at du gjør det helt fint selv. I utgangspunktet er vedlikehold likt på elsykkel og vanlig sykkel. Elsykkel har i tillegg batteri og motor, men her er det ingenting for deg å vedlikeholde :-) I forhold til motor og batteri er det eneste du må tenke på å ikke utsette sykkelen for veldig mange minusgrader. Vanlig vask og oljng/smøring utføres ved behov. Ikke bruk sterke kjemikalier ved vask. Spyl av med sprederstråle. Ikke spyl opp under motoren.  

 

Teknisk

Gir og bremser kommer fra Shimano. 8 interne gir av typen Shimano Nexus gir sømløs giring uten at kjedet hopper opp og ned mellom tannhjulene. Det er driftssikkert og trenger lite vedlikehold. Kjeder har lengre holdbarhet på sykler med Nexus gir. Både gir og bremser er godt beskyttet og trenger mindre vedlikehold. Bremser foran og bak er av typen Roller Brake og er eBike approved. Bremsetypen kan sammenlignes med ABS brems for sykkel. Bremsene hogger ikke når du bremser med maks kapasitet. I stedet får du en jevn og kontrollert nedbremsing. Lys foran og bak styres fra displayet og drives av batteriet. Lakken tåler å bli ripete uten at den flasser. Rammen er av aluminium. Dekkene er av typen Schwalbe Fat Frank, ofte kalt ballongdekk. Dekkene har størst fordel på humpete veier, brostein eller gater med fortuskanter, trikkeskinner og lignende. Dekkene er store og tar dermed opp mye av sammenstøtet.

 

Spesifikasjoner:

  • Gir: 8 gir. Shimano Nexus, m/Freewheel, 36H.
  • Farge: Rose Gold eller rose-gull. Svarte dekk, håndtak og sete.
  • Ramme: Aluminium-alloy. Townie Go! 6061-T6, Flat Foot Technology.
  • Gaffel: Hi-Ten steel unicrown, rett/konisk.
  • Headset: 1 1/8" steel gjenget/semi-integrert.
  • Bremser: Front: Shimano roller brake aluminium-alloy, 36H Bak: Shimano roller brake aluminium-alloy, 36H.
  • Felg: Aluminium-alloy. Electra lakkert, farge som matcher sykkelen, 36H.
  • Spiler: 14G stainless, m/messing koblinger.
  • Nav forhjul: Aluminium-alloy.
  • Nav bakhjul: Aluminium-alloy.
  • Dekk: Schwalbe Fat Frank 26" X 2.35", balloon dekk m/punkteringsbeskyttelse - Kevlar Guard Casing, 67TPI.
  • Kranksett: Aluminium-alloy. Smidd FSA, 170 mm.
  • Pedaler: Aluminium-alloy. M/sklibeskyttelse og orange refleks.
  • Giring: Shimano Nexus, bytter gir med vrider på håndtaket, 8-gir.
  • Drev: Shimano, 20T.
  • Kjede: KMC X10e, 1/2' x 3/32".
  • Bremsehåndtak: Aluminium-alloy. Shimano Nexus, 4-Fingre justerbar.
  • Sadel: Ergonomisk m/støtdempende elastomer.
  • Setepinne: Aluminium-alloy. Dobbel bolt, micro justerbar, 27.2mm X 350mm.
  • Styre: Aluminium-alloy. Townie, 6061-T6.
  • Stem: Aluminium-alloy. Smidd, 22.2mm, Quill.
  • Håndtak: Electra Ergonomisk, sadel matchende leatherette.
  • Driftstemperatur (omgivelser): -10 til +40 celsius. Må ikke utsettes for frostspreng, som oppstår dersom regnvann trenger inn og ikke rekker å renne vekk eller tørke før det fryser til is.
  • Lagringstemperatur (omgivelser): -10 til +60 celsius.
  • Ladetemperatur (omgivelser): 0 til + 40 celsius.
  • Beskyttels mot omgivelser (motor og batteri): IP 54
  • Følger med: Bosch 400 batteri og lader, Bosch Intuvia konsoll, aluminium bagasjebrett, Spanniga LED front og bak lys, ABUS rammelås, lakkerte skjermer som matcher sykkelen, kabler og wiere er trekt innvendig gjennom rammen, lakkerte felger som matcher sykkelen, dobbel støtte på midten, stainless steel og anti rust deler.
  • Vekt: 24 kg.

 

(Innhold kan ikke kopieres uten samtykke fra Sykkelpikene)

created with FormCrafts

Tilbehør
Alternativer
Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.