Electra Townie Go! 8i Elsykkel

2019 mod, Bosch, 8 gir, Black

Varenr: 568503
26 990,-
Velg Variant her:
Velg Variant her:
Ikke på lager (30 dager forventet leveringstid)
  • 0Intern
  • 0Nettbutikk
  • 0Sykkelpikene Bergen
  • 0Sykkelpikene Oslo Bogstadveien
  • 0Sykkelpikene Oslo Eventyrbrua
  • 0Sykkelpikene Oslo Grünerløkka
  • 0Sykkelpikene Stavanger
  • 0Sykkelpikene Trondheim
Delbetaling velges i kassen
Månedsbeløp Antall måneder Eff. rente Totalt Kostnad Delbetaling forutsetter inngåelse av kredittavtale med Santander med kredittkort etter en kredittvurdering.
BeskrivelseTilbehør Produktanmeldelse
Beskrivelse

2019 modell.

Egenskapene ligger i navnet ... en sykkel med perfekte by- og elsykkel egenskaper

Den heter Townie Go! En sykkel spesielt laget for å være enkel i bruk. Townie Go fungerer utmerket i alle situasjoner. Den har mange egenskaper. Blant de viktigste egenskapene er det verd å legge merke til at den leveres med markedsledende elsykkel-teknologi fra Bosch, oppreist sittestilling, 8 interne gir og at den er laget for bruk hele året. Vi er sikker på at du blir fornøyd (våre kunder som prøvesykler i en av våre butikker er enig).

 

Det fine med å velge en elsykkel fra Electra er at du blir fornøyd og vi blir fornøyd. Alle blir fornøyd. Vi har laget en artikkel som sammenligner syklene. Les mer her ...

 

Kort oppsummert består sykkelen av: 8 gir av typen Shimano Nexus. Hydrauliske skivebremser. Ramme av aluminium. Motor og batteri fra Bosch. 26" hjul med Schwalbe Fat Frank dekk. Lys foran og bak. Ellers er den helt komplett ked skjermer, dobbel støtte og ligende. Levert 99 % ferdig montert på døra over hele landet.

 

2019 modell

Dette er altså en 2019 modell. Utseende og bruk er i stor grad helt lik som 2018. Forskjellen på 2019 og 2018 er i hovedsak:

  • Ny versjon av Bosch sin Active Line motor. 2019 modellen har Bosch Active Line Gen 3. Den nyeste generasjonen har en rekke forbedringer. I det daglige er det du i hovedsak legge merke til at motoren er vesentlig mindre og har levere vekt uten at det går på bekostning av kraft. I tillegg lyden fra motoren redusert betraktelig.
  • Ny software gjør motoren mer effektiv og responsiv i bakker.
  • Elegant utseende (vinner av Red Dot Design Award for bra design). 
  • Byttet til Bosch sitt Purion display på styret.

 

Garanti

Sykkelpikene leverer sykkelen med smilegaranti :-) Bosch gir 5 år garanti på motor, elektrisk og batteri. Sykkelpikene gir 3 år gratis service (les mer...). Norges lover gir deg full reklamasjonsrett (når du kjøpes fra norsk butikk. For eksempel Sykkelpikene). Sykkelpikene er Norges største forhandler av Electra og kjøper utelukkende direkte fra produsent. Sykkelpikene sine ansatte er Bosch-sertifiserte. Det har seg slik at til og med sjåføren som kjører mellom våre butikker og leverer til våre kunder er Bosch-sertifisert. 

 

Riktig sittestilling

Electra har utviklet en ramme som er så godt egnet for allsidig bruk og ergonomisk riktig sittestilling at den er patentert. Utformingen er unik og finnes kun på sykler fra Electra. Resultatet er at rygg, nakke og skulde belastes mindre. Sittestillingen er oppreist og blikket er fremover. Sittestillingen er behagelig og ikke minst bedre fort trafikksikkerheten. Et annet resultat er at foten strekkes helt ut når du sykler, samtidig som den rekker ned til bakken ved stans uten å gå av sete. Det er veldig praktisk å slippe å måtte lene seg inntil lyktestolper i lyskryss. Setet er som på andre Electra sykler... stort og mykt. Ønsker du et annet sete er det naturligvis mulig å bytte. Sittestillingen kan justeres. Både sete og styre kan heves/senkes og tiltes for å passe akkurat deg.

 

Størrelse

Townie Go leveres i én størrelse. Electra eies av verdens største sykkelprodusent (Trek). Det sier seg kanskje selv, at når Electra bestemmer seg for å lage kun én rammestørrelse så er den laget for å passe så mange som mulig. Det er litt forskjell på dame og herresykkel. Vi liker egentlig ikke å kalle dem for damesykkel og herresykkel. Det er likevel slik at damesykler er litt lavere og litt kortere mellom sete og styre, sammenlignet med herresykler. Når et par skal bruke samme sykkel pleier det å ende med damesykkel. Det er flere årsaker til det, men en av dem er at det er veldig praktisk med lavt innsteg. Sykkelen passer altså for de fleste. For optimal sykkelposisjon anbefales sykkelen til personer som er ca 145 - 179 cm høye. Når setet er på det laveste er det ca 69 cm ned til pedalene. Samme mål på det høyeste er ca 90 cm.

 

Helt komplett

Sykkelen leveres med alt du trenger. Blant annet: bagasjebrett, lys foran og bak, rammelås, lakkerte skjermer i samme farge som sykkelen, kabler og wiere som er trekt innvendig gjennom rammen, lakkerte felger, dobbel støtte på midten, kjedekasse, Bosch motor, Bosch batteri, Bosch lader og Bosch display. Nøkkelen til rammelåsen brukes til både rammelåsen og låsen som sikrer batteriet. Delene og sykkelen er i sin helhet laget i værbestandig materiale.

 

Teknologi fra Bosch

Når du velger elsykkel med motor og batteri fra Bosch, så kan du være sikker på å få det beste. Det finnes ingen med vesentlig bedre ytelse. Bosch er for øyeblikket markedsleder. Det finnes et par produsenter som kan sammenlignes, men ingen er totalt sett bedre. Bosch har brukt mye tid på å lage et system som har optimal rekkevidde, topp driftssikkerhet og brukervennlighet slik du forventer.  

Motoren er av typen Bosch Performance Line Gen 3. Den kraftigste motoren for allsidig bruk. Sykkelen leveres med 400 Wh batteri. Når du kjøper hos Sykkelpikene kan du kjøpe ekstra batteri i størrelsene 300, 400 og 500 Wh. Du kan også velge å bytte fra opprinnelig 400 Wh til 500 Wh og kun betale mellomlegg på 1700 kr.

Sykkelen har 8 interne gir. I kombinasjon med motorens 5 ulike modus blir selv den bratteste bakke som en lek. Du velger mellom modusene OFF, ECO, TOURING, SPORT og TURBO. Når motoren er slått av sykler du på vanlig måte. I eco sparer motoren mest mulig strøm for lengst rekkevidde. I turbo har du mest kraft og motoren opptrer mer reponsivt til dine bevegelser. Modusene har ingen betydning for hastighet - kun motorkraft.

Batteriet lades som en mobiltelefon. Laderen som følger med ser ut som en pc-lader. Batteriet lades på sykkelen eller tas av og ledes inne. Du kan lade mye eller lite. Ofte eller sjeldent.  Lading går fort. Et tomt batteri er klar til for nye eventyr etter få timer. Batteriene er av veldig god kvalitet og dermed relativt kostbare. Sammenlignet med billige batterier har du mange flere ladesykluser og mye bedre restkapasitet i batterier fra Bosch. Et elsykkelbatteri oppfører seg på samme måte som et vanlig batteri. På samme måte en en bil vil et elsykkelbatteri lade ut i kulde. På samme måte som en mobiltelefon vil et elsykkelbatteri få redusert kapasitet etter bruk. Merverdien ved å kjøpe elsykkel med Bosch er altså vesentlig bedre restkapasitet og værbestandighet.

Motoren betjenes fra displayet på styret. Kjørelys slås ogs av/på fra displayet. Det er enkelt, veldig oversiktlig og gir deg masse nyttig informasjon.

Motoren er på kranken og batteriet på rammen rett over. Anbefalt plassering for best balanse og utnyttelse av energi.

 

Kraft og rekkevidde

Bosch er sammen med et par andre produsenter best på både kraft og rekkevidde. Det er dermed et bra valg med Bosch. Deretter må du vurdere hvilken størrelse du har behov for på motor og batteri. Det fine med denne sykkelen er at du sannsynligvis ikke behøver å vurdere noen verdens ting. For de aller fleste holder det med med spesifikasjonene som leveres på Electra Townie Go! Både i forhold til kraft og rekkevidde. Dersom det er et ekstra behov for rekkevidde er det mulig å kjøpe ekstra batteri eller ekstra lader, slik at du har en hjemme og en på kontoret.

 

Fargen

Kombinasjonen matcher bra. Dekken, sete og håndtakene er i matchende brunfarge. Fargen på ramme, felger og skjermer er helt hvit og matcher veldig bra med resten.

 

Montering

Elsykler som leveres fra Sykkelpikene ankommer i stor eske, 99 % ferdig montert. Det er verd å legge merke til siden enkelte utenlandske forhandlere leverer i liten ekse med MYE montering. Ved kjøp i butikk leveres sykkelen helt ferdig montert. Når du bestiller i nettbutikken må du ferdigstille resten selv. Men ikke vær urolig - dette er veldig enkelt. Det er kun store deler igjen. Slik som sete og pedaler. Alt teknisk er ferdig. Dersom du står helt stille så hjelper vi deg over telefon. Med et minimum av praktisk erfaring klargjøres sykkelen på under 30 minutter. Vi bruker 10-15 minutter.

 

Electra som sykkelmerke

Electra er amerikansk, og har eksistert i en mannsalder. Electra er blant de største sykkelmerkene i USA og eies av verdens største sykkelprodusent (Trek). Elsykler som leveres til Sykkelpikene monteres  og leveres fra Tyskland. Electra er uten tvil en kvalitetsprodusent. 

 

Vintersykling

Det er helt i orden å bruke sykkelen hele året. Det er et par forberedelser som er anbefalt å gjennomføre før minusgradene setter inn. Vi anbefaler å besøke et sykkelverksted og informere dem om å klargjøre sykkelen for vintersykling:

  1. Bytte til vinterdekk/piggdekk. Sykkelen bruker vanlige vinterdekk. Du kan kjøpe hos oss eller et hvilket som helst annet sted.
  2. Olje og smøre drivverk. Samt olje og smøre utover vinteren.
  3. Stramme muttere og skruer. Snøen er humpete - for at sykkelen skal beholdes intakt må skurer og muttere være strammet godt.
  4. Smøre girwiere. På samme måte som alle andre wiere som er trekt i en strømpe vil det også danne seg kondens her. Når kondensen fryser blir vannet til is og "låser" girwieren. Resultatet er ikke ødeleggende, men du kan ikke gire før wieren er varmet opp igjen. Et sykkelverksted presser fett inn i strømpen for å forhindre dette.  

I tillegg er det et par andre forhåndsregler:

  1. Batteriet lagres innendørs når det ikke er i bruk.
  2. Bruk trekk som beskytter batteriet. Slik som denne.
  3. Vær flink med vedlikehold og tilsyn.
  4. Veisalt spyles av med sprederstråle på hageslangen. Vær oppmerksom på at sykkelen må tørke før den settes ut i minusgrader igjen. Hvis ikke kan vannet fryse og verste tilfelle ødelegge sykkelen.
  5. Sykkelen bør stå under tak, ideelt sett i en garasje, men i det minste få lov til å tørke en gang i blant. 
  6. Batteriet på elsykkel er som alle andre batterier ikke spesielt glad i mange minusgrader. Det samme gjelder mobiltelefoner, bilbatterier og alle andre elsykler. Når det er skikkelig kaldt (for eksempel -10 grader), så er det kanskje lurt å vurdere å la sykkelen så. 

 

Vedlikehold

I bruksanvisningen står det veldig mye nyttig informasjon. Sett deg inn i denne og du vil få all informasjon du trenger. Loft GO er utstyrt med gir og bremsesystem som trenger spesielt lite vedlikehold. Girjustering er så enkelt at du gjør det helt fint selv. I utgangspunktet er vedlikehold likt på elsykkel og vanlig sykkel. Elsykkel har i tillegg batteri og motor, men her er det ingenting for deg å vedlikeholde :-) I forhold til motor og batteri er det eneste du må tenke på å ikke utsette sykkelen for veldig mange minusgrader. Vanlig vask og oljng/smøring utføres ved behov. Ikke bruk sterke kjemikalier ved vask. Spyl av med sprederstråle. Ikke spyl opp under motoren.  

 

Teknisk

Gir og bremser kommer fra Shimano. 8 interne gir av typen Shimano Nexus gir sømløs giring uten at kjedet hopper opp og ned mellom tannhjulene. Det er driftssikkert og trenger lite vedlikehold. Kjeder har lengre holdbarhet på sykler med Nexus gir. Både gir og bremser er godt beskyttet og trenger mindre vedlikehold. Bremser foran og bak er av typen hysdraulisk skivebrems. Lys foran og bak styres fra displayet og drives av batteriet. Lakken tåler å bli ripete uten at den flasser. Rammen er av aluminium. Dekkene er av typen Schwalbe Fat Frank, ofte kalt ballongdekk. Dekkene har størst fordel på humpete veier, brostein eller gater med fortuskanter, trikkeskinner og lignende. Dekkene er store og tar dermed opp mye av sammenstøtet.

 

Spesifikasjoner:

  • Gir: 8 gir. Shimano Nexus, m/Freewheel, 36H.
  • Farge: Svart blank. Brune dekk, håndtak og sete.
  • Ramme: Aluminium-alloy. Townie Go! 6061-T6, Flat Foot Technology.
  • Gaffel: Hi-Ten steel unicrown, rett/konisk.
  • Headset: 1 1/8" steel gjenget/semi-integrert.
  • Bremser: Tektro hydraulisk skivebrems.
  • Felg: Aluminium-alloy. 36H.
  • Spiler: 14G stainless, m/messing koblinger.
  • Nav: Aluminium-alloy.
  • Dekk: Schwalbe Fat Frank 26" X 2.35", ballong dekk med punkteringsbeskyttelse - Kevlar Guard Casing, 67TPI.
  • Kranksett: Aluminium-alloy. Smidd FSA, 170 mm.
  • Pedaler: Aluminium-alloy med sklibeskyttelse og orange refleks.
  • Giring: Shimano Nexus, bytter gir med vrider på håndtaket.
  • Drev: Shimano, 20T.
  • Kjede: KMC X10e, 1/2' x 3/32".
  • Bremsehåndtak: Aluminium-alloy. 4-fingre. Justerbar.
  • Sadel: Ergonomisk med støtdempende elastomer.
  • Setepinne: Aluminium-alloy. Dobbel bolt, micro justerbar, 27.2mm X 350mm.
  • Styre: Aluminium-alloy. Townie, 6061-T6.
  • Stem: Aluminium-alloy. Smidd, 22.2mm, Quill.
  • Håndtak: Electra Ergonomisk, sadel matchende leatherette.
  • Vekt: 24 kg.

 

Tilbehør
Produktanmeldelse
Gjennomsnittlig vurdering:
Logg inn for å skrive anmeldelse...

Paula VT 16.10.2019 Love my new Townie Go! I think it will change my life ??
 
Upassende?

Eva Austnes 05.10.2019 Elsker denne sykkelen, verdens kuleste å se på og har virkelig fått en ny sykkelopplevelse, helt fantastisk å komme seg opp bakkene med sykkelvogn! Just Love it!
 
Upassende?

Monica Berge 26.09.2019 Denne sykkelen er helt super. Behagelig og lett å bruke. Anbefaler denne modellen.
 
Upassende?

Eva Janitz 08.09.2019 Veldig fornøyd. Morsom sykkel. God sittestilling. Lett å komme i gang.
 
Upassende?

Kristina Sand 08.09.2019 Altså. Denne sykkelen. Ikke bare er den superbehagelig å sykle på, men det er kanskje verdens peneste sykkel. Jeg får så mange komplimenter på sykkelen og jeg er faktisk ganske kry når jeg triller den ut fra sykkelparkeringen. Ble tipset om Towniesykkelen på jobb, da sykkelparkeringen er fulle av de. Jeg bruker den hver dag til og fra jobb og jeg gleder meg til å bruke den. Lyktene som følger med lyser godt og jeg føler meg trygg når jeg sykler på dårlig opplyste sykkelveier. Batteriet har god kapasitet, jeg lader det ca én gang i uken. Fargen Rose Gold er helt fantastisk, akkurat passe feminin, classy og bare nydelig! Helt klart den beste investeringen jeg har gjort!
 
Upassende?

Kari Solheim 06.09.2019 Jeg syns det er kjempesykkel, for en voksen dame som ikke har syklet så mye. Deilig sete. Det eneste jeg har å utsette på er rammelåsen, som jeg synd er lit vanskelig å bruke.
 
Upassende?

Ida 07.08.2019 Skikkelig kul, stillegående og behagelig sykkel!... Men: Sykkelsetet bruker veldig lang tid på å tørke dersom den har stått ute i regnet uten trekk. Jeg pleier å måtte la den tørke i et døgn før den blir helt tørr igjen. Det er også vanskelig å stramme til justeringen for sykkelsetet. Opplever at setet ofte blir skjevt etter jeg har brukt den etter justering, selvom jeg har trodd jeg har strammet den hardt nok til. Det er en smule irriterende at man ikke kan gire mens man trør med pedalene (ellers vil den ikke gire skikkelig). Det er en tilvenningssak, men utfordrende i starten når man skal opp bakker siden man mister mye av farten så snart man slutter å trø for å gire ned. Liker ikke at man ikke kan ta av sykkelcomputeren. Sykkelstøtten bruker man litt tid på å bli vant med. Den kan til tider gjøre det ufattelig irriterende å skulle laste sykkelen, siden støtten gjør at enten forhjulet eller bakhjulet løftes opp fra bakken (kommer an på hvor vekten ligger). Forhjulet har da en tendens til å vri seg rundt, så det er vanskelig å stabilisere sykkelen, eller bare vanskelig å komme til hvis man skal låse forhjulet fast i noe. Sykkellåsen på bakhjulet virker ganske billig, siden jeg ofte har problemer med å få nøkkelen ordentlig inn i låsen. Må stå å rikse den til for å få inn nøkkelen, nesten hver gang jeg skal låse opp låsen. Dette er absolutt en bysykkel, siden den ikke egner seg til å sykle på lange, slake strekninger. Man får ikke helt den ønskede farten siden hjulene er små og tjukke. Man skal også være litt obs når man kjører over kanter i høy fart siden sykkelen ikke har dempere.
 
Takk for produktanmeldelse, Ida. Det er en enkel løsning på alt, bortsett fra det med demping i gaffelen. For optimal komfort med denne typen dekk bør det ikke fylles like mye luft som i vanlige dekk :-)

1. Fuktig sete. For å holde setet tørt på regnværsdager kan du bruke et setetrekk. Setetrekkene kan brukes for å hindre at sete blir vått, ellern brukes etter at sete har blitt vått. Rekkefølgen velger du selv.
2. Stramme sete. Sjekk om det er fett igjen fra monteringen på fabrikken. Av og til er det et lite lag med fett på setepinnen, som gjør at det ikke blir tilstrekkelig friksjon.
3. Giring i bakke. Det du nevner er en ulempe med denne typen gir. Fordelen er at du kan gire samtidig som du står stille. Du kan altså sykle i åttende gir inn i et kryss - stanse for motgående trafikk - og sykle videre i første gir. Årsaken til at det ikke er mulig å gire i motbakke er at systemet er har innebygget beskyttelse mot overbelastning. Løsningen er ment for å beskytte mot unødvendig slittasje/ødeleggelse. Det kan være lurt å velge gir før bakken. Alternativt "slippe" padalen i et lite sekund samtidig som du girer.
4. Støtten. Det er mulig å regulere høyden på mange typer støttebein.
5. Rammelåsen. Dette er en av verdens mest solgte rammelåser. Hvis nøkkelen er vanskelig å bruke, så kan det være lurt å smøre med litt låsolje.
6. Hastighet. Alle elsykler slutter å gi kraft/hjelp ved 25 km/t. Det gjelder alle eylskler. En sykkel med større hjul er enklere å sykle fort med. Det er ca 12,56 cm kortere omkrets/sirkel på din sykkel, sammenlignet med sykler som har tilsvarende dekk på 28" felg.

Ta gjerne kontakt hvis det er noe mer du lurer på :-)

 
Upassende?

MS 03.07.2019 Flott sykkel, eneste minus, det burde være rustfrie skruer, på styre og setefestene
 
Hei. Det er rustfrie skruer :-) Kontakt oss på kundeservice hvis du har utfordringer med sykkelen din.

 
Upassende?

Siri Wendelborg 03.06.2019 Jeg elsker den nye sykkelen min! Den er svært god til bybruk og er nå min "andre bil". De store hjulene gjør det lett å manøvrere seg opp og ned fra fortauskanter, samtidig som at de er for brede til å passe nedi trikkeskinnene. Å eie en elsykkel gjør det lett å alltid velge å sykle, for jeg avpasser drahjelpen jeg får fra motoren etter dagsform. Mitt eneste aber er at den er nokså lang, så det er så vidt jeg får den inn i heisen på jobb for å komme til sykkelparkeringen. Til gjengjeld får jeg mye skryt for den fine og blå sykkelen min :)
 
Upassende?

Daniel C. F. 30.05.2019 Ein svært god sykkel til bybruk. At den er litt meir kompakt og robust enn tidlegare syklar eg har hatt, gjer at den er lettare å navigera med i trafikken. Spesielt dei tjukke dekka gjer det lettare å koma seg opp og ned av fortauskantar, sykla over trikkeskinner og liknande. Eg har ikkje hatt elsykkel før, men no som eg først har kjøpt ein kjem eg nok ikkje til å gå tilbake til å berre ha sykkel utan motor. Denne sykkelen erstattar ikkje berre den gamle sykkelen min, den erstattar også bilen til småturar og kollektivtransport til og frå jobb.
 
Upassende?
Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.